Bekacsintó

Kimaxoltuk a Felső-Tisza-vidékét

2019. augusztus 20. 17:18 - Krisz B

Körkép

Figyelem! Bicikli, túrabakancs, fürdőgatya kötelező!

Rokoni meghívásra érkeztünk idén nyáron is Tarpára. Szállásról nem kellett gondoskodnunk, hiszen a nagyszülői ház rendelkezésünkre áll. Mivel két nagymama is süt-főz ránk, bőven marad idő a barangolásra, strandolásra.

Kenutúra a Tiszán
Hetedik alkalommal vágtunk neki az éves szokásosnak mondható túránknak. A gyerekeket idén a nagyikra bíztuk, így családi – baráti társaságunkkal indultunk el. A klasszikusnak mondható Tiszabecs – Tivadar útvonalat már második alkalommal rövidítettük le úgy, hogy Szatmárcsekéről indulva értük el a bázist. Jó időben szívesen megállunk egy kis fürdésre, ugrálásra és egy elmaradhatatlan fröccsre. A több év alatt összeszokott csapat leszavazta idén a hosszabb távot. A Tivadari megérkezés mindig nagy öröm és a helyi kisbolt és kocsma tulajdonosa Szabó János szívesen lát mindenkit egy frissítőre. A kempingezőknek a Diófa és a Katica kemping is rendelkezésükre áll, a panziókat kedvelőknek 17 főig a Szatmárikum vendégházat tudom jó szívvel ajánlani. Második napra a Tivadar – Jánd szakasz maradt, ami szintén kényelmes tempóval, meg- megállva nagyjából hat óra alatt teljesíthető. A természet szerelmeseinek kötelező a látogatás, a kanyargós Tisza így mutatkozik meg teljes pompájában igazán.

Tipp: Sapka, naptej és fürdőruha kötelező, de a táj fotózását se hagyd ki!

Erdély innen közelebb van!
Érdemes egy pár napos kiruccanást tenni a meseszép Erdélybe. A zilahi emelkedők után már hamar Kolozsvárra értünk. Mivel a végcélunk Farkaslaka volt, gyors ebéd után indultunk is tovább. Jó minőségű úton haladhattunk végig. Az autópálya még mindig kevés, de a régi szép idők kátyúit feledhetjük már. Óh, azok a 90 – es évek… Úti céljaink klasszikusnak mondhatók, de megéri minden alkalommal. Itt aludtunk és itt ettünk. Katt a galériára!

Tipp: Ha az erdőt járod, érdemes beszélni, zajt csapni, az elijeszti a medvéket. Ahogy a helyiek mondják: A medve nem játék!

Rövid biciklitúra a tarpai hegyre
Volt nálunk bicikli és nem volt délelőtt semmi programunk, így hát kikerekeztünk a hegyre. Ahogy ez is közismert, sokfelé a szőlőskert dombja a hegy. A gyümölcsösök mellett álló ház pincével a borház. Nagy örömünkre szinte minden kert megművelt, minden borház rendben tartott. Erős emelkedő után érkeztünk fel a hegytetőre, ahonnan már a határ is látszik és azon túl a Kárpátok hegyvonulata. A szomjhalál fenyegetése elől egy debreceni párocska mentett meg minket. Az útkereszteződésben egy táblára lettünk figyelmesek. Közelebb érve csillant meg a málnaszörp és / vagy a kisfröccs reménye. A reggeli órák és a sikeres Tour de Balaton túránk közelsége miatt ez alkalommal a hűvös és házi málnaszörpöt választottuk. A meleg elől a pincehelyiségbe húzódva megtudtuk, hogy a tulajdonos és üzemeltető Ica becsületes neve Szabó Ilona és 19 éve szeretett bele a tájba. Akkori elhatározásának eleget téve mára sikerült beindítania a kis büfét és a pár száz méterre kialakított családias panziót is. Aki csendre és a természet közelségére vágyik, bátran keresse őket!

Tipp: Ha nincs a büfénél senki, a kis kolomppal kell csengetni és már érkeznek is a háziak.

Gyarmati Vigasságok
Immáron nagy múltra tekinthet vissza a Fehérgyarmaton megrendezett Gyarmati Vigasságok. Mi a háromnapos rendezvény középső, szombati napjára érkeztünk. Gyarmat főutcáját és főterét lezárva minifesztivál hangulatot teremtettek nem kis meglepetésünkre. Nekünk a fő attrakció a Follow the flow koncertje, bár én belógtam kicsit ismerkedni az Oldalvágánnyal, ami kisebb zenekaroknak és a kocsmázósabb hangulat kedvelőinek adott terepet. A kellemes hangulatú estéhez hozzájárult a szervezett és rendezett környezet mellett a sok ínycsiklandó étel széles választéka. Bravó Gyarmat, jövőre is jövünk!

Tipp: Tarpáról vagy Tivadarról biciklivel is megközelíthető a helyszín.

Irány a strand
Meleg idő esetén mindennapos programunk lehet egy kis kiruccanás a tivadari szabadstrandra. Ha szerencsénk van és nem árad a Tisza épp, tökéletes homokos strandon napozhatunk. A fürdőzőket állandó megfigyelés alatt tartják a vízimentők. A bátrabbak leúszhatnak sodrásirányban a bójasor és a strandot kijelölő pályaelválasztó kötél között. A nagyon vagányak átúsznak, de ez nem megengedett tevékenység. Tilos és igen veszélyes.

Tipp: A porond – ez a part / strand helyi neve – csak a szélén árnyékos, érdemes ezért napernyőt magunkkal vinni. Ha megéheztünk, megszomjaztunk válasszuk bátran a Calypso büfét. Remek ételekkel, italokkal várják a vendégeiket.

Kerékpárral mindenfelé
Kellemes egy órás tekeréssel elérhetjük Tarpáról Tivadart. Ez a rövid út strandolással kiegészítve folytatható Fehérgyarmatra is. Érdemes a gáton indulni Tivadar felé. Páratlan élmény mindenkinek. Aki a strandolást kiépített szakintézményben szeretné abszolválni, szintén ajánlhatom a Tivadar – Tarpa – Vásárosnamény útvonalat.

Tipp: Érdemes saját kerékpárt hozni és a túra előtt tájékozódni a lehetséges útvonalakról.

Egy kis gasztró
A különféle levelekbe (káposzta, torma, szőlő) göngyölt és paradicsomban főzött töltelék mellett mindenképp kell egy este sütögetni. Hozzávalók: nyársak, füstölt szalonna, házi sonka, paradicsom hagyma és sok - sok kenyér. A háziak biztosan segítenek a szervezésben.

Tipp: A zsíros ételhez bátran fogyasszunk egy kis szilvapálinkát!

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

enrikokaruszo 2019.08.21. 11:49:54

nekem ahhoz, hogy kisimuljanak a mindennapok gyűrődései, nem ez az 1 nap itt 2 nap ott jellegű természetjárás kell, hanem pl. a klasszikus Tisza-túra, Tiszabecstől Tokajig...a harmadik-negyedik nap táján kezdem érezni, hogy megszabadultam a nyűgjeimtől....Tivadar a második nap:)

Krisz B · https://www.facebook.com/bekacsinto/ 2019.08.21. 12:00:49

@enrikokaruszo: Mi is jöttünk már le Tiszabecstől, de igazából a csapat két napot szeret, bír... fontolgattuk már Tokaj elérését is, bár mi gyakorlatilag Tivadarról indulva két napot csillagtúrázunk. Tivadar a Bázis, főleg érzelmi és tradicionális okokból. :)

Burgermeister 2019.08.21. 13:24:18

Tivadar jo hely! Sokat kempingeztunk ott. Es a kihagyhatatlan evezes.

Krisz B · https://www.facebook.com/bekacsinto/ 2019.08.21. 15:33:29

@Burgermeister: A kemping is jó, valóban. Mi a Katicát szerettük... :) Az utóbbi időben átálltunk a panzióra, gyakoriak a hideg éjszakák :)